Po velikém úspěchu
Forresta Gumpa bylo jen otázkou času, kdy se Tom Hanks a Robert Zemeckis opět
spojí a natočí další snímek. Plán natočit adaptaci na klasického
Robinsona Crusoa

se
vlastně zrodil v hlavě Toma Hankse, držitele dvou Oscarů. Je paradoxem, že
samotné přípravy Trosečníka začaly již při natáčení Forresta Gumpa.
První záběry byly potom dotočeny o pár let později, tedy v době, kdy již
byl hotov scénář a další nezbytné faktory. Pak se štáb tvůrců spolu s
herci na malou chvíli odmlčel, aby mohl Zemeckis dotočit svůj nedávno
uvedený thriller What Lies Beneath (Pod povrchem). Po samotné premiéře se
pak slavný režisér odebral zpátky ke svému štábu a již definitivně dokončil
rozdělanou práci na Trosečníkovi. Jak už z názvu filmu vyplývá, je zřejmé, že se
příběh filmu točí okolo pustého ostrova a nebohého človíčka, který měl
to štěstí na něm strávit čtyři dlouhé roky. Hlavním hrdinou filmu je třicetiletý
svobodný muž, Chuck Noland, zaměstnanec vysoce postavené společnosti
Federal Express, tedy firmy, která vyžaduje spoustu úsilí, pevných nervů a
jistou dávku bezohlednosti. K tomu si pak jakožto šéfův "řiťolízal"
připočtěte početné služební cesty a nekonečná jednání s nimi spojené.
Místo aby si tedy Chuck užíval cenných chvil se svou novopečenou přítelkyní,
tráví každou volnou chvíli bilancováním, navíc ve společnosti svých kolegů
ze zaměstnání. Věčná nepřítomnost a nespolehlivost tak
postihuje především mladičkou Kelly, Chuckovou novou známost, která tak váhá,
zda-li by měla po boku svého přítele zůstat i nadále. Chuck si toho samozřejmě je vědom, a proto své
dívce slíbí,
že s ní stráví alespoň silvestrovskou noc, když ne promeškané Vánoce.
Zdá se, že Chuckův předem vypracovaný plán, jak napravit skomírající přátelství,
nemá ani chybu, ale opak je pravdou. Nolandův scénář totiž nepočítá s
jedním malým zádrhelem, a to osudem. Osudný a neblahý okamžik totiž zasáhne
do Chuckova života v nepravou chvíli, v okamžiku, kdy se hlavní hrdina vrací
leteckou linkou domů. Nejbezpečnější doprava světa
si nakonec vybere tvrdou daň - těžkou leteckou havárii, spoustu mrtvých lidí
a jediného přeživšího... Chuck měl hodně velké štěstí, když se jako
jediný dokázal vyprostit z havarujícího letadla. Ještě větší porci štěstí
pak měl, když nalezl uprostřed širého oceánu neznámý pustý ostrov, který
se mu odvděčil možností přečkání. Počáteční optimismus vyvěrající
s Nolandovy duše se však po několika málo dnech vytrácí, když na místo činu
nedoráží

žádná záchranná jednotka či náhodně plující loď. Po tomto
neblahém zjištění si Chuck uvědomuje, že bude muset na ostrově přečkat
více než pár dní, možná i několik let. Po vzoru Robinsona Crusoa se tak
začne v následujících dnech přizpůsobovat zdejším podmínkám
a připravovat se na zcela nový život. Stejně jako ve známé knize,
která byla později i zfilmována, pak následuje spousta námi očekávaných
kroků, jednoznačně robinsonovského rázu - postavení jakéhosi přístřeší/krytu,
oproštění od závislosti na druhé osobě, nauka živočišného lovu a do
nebe volající nápis S.O.S. vypracovaný samotným Chuckem do písečné pláže.
Pominu-li krásnou přírodu a perfektní podmínky, není toho mnoho, čeho by
mohl nedobrovolný trosečník na pustém ostrově vychvalovat. Největší
újmu pak utrpí Chuckovo podvědomí především díky samotě. Narozdíl od dvojice výtečníků z Modré laguny,
je totiž na ostrově opravdu jediným člověkem. A jelikož moc dobře víme,
že je člověk odjakživa tvor společenský, dokážeme si zcela
hravě představit nebohého Chucka, jak se vyrovnává s tímto nehezky znějícím
faktem. Ve chvíli, kdy pak začnou vzpomínky na líbeznou Kellyinu tvář nabírat
na intenzitě, si "do-té-doby-slepý" Chuck uvědomí skutečnost, že
v životě každého člověka není přednější kariéra,
výnosné povolání a oblíbenost u svého šéfa, nýbrž zdraví a tolik potřebná
láska. Otázkou ovšem zůstává, zda-li k tomuto zjištění dospěl Chuck
ve chvíli, kdy je celou situaci ještě možno napravit... Robert Zemeckis nás
jako diváky již několikrát mile překvapil. Držitel Oscara není totiž
ledajakým režisérem. Stejně jako Spielberg či Lucas, má narozdíl od svých
kolegů vrozený talent a vytříbený režijní styl. Není se tedy čemu
divit, když jej leckterý kritik nazve zlatým hochem, který nemůže šlápnout
vedle. Dle jeho děl, mezi nimiž stojí za připomenutí Honba za diamantem,
celá trilogie Návrat do budoucnosti či tolik opěvovaný Forrest Gump, musím
s tímto výrokem jednoznačně souhlasit. Ač jeho posledně uvedený snímek
Pod povrchem nezaujal tak širokou pozornost diváků jako jeho předchozí
tituly, i přesto jsem tajně ve skrytu své duše doufal, že jeho připravovaný
snímek Trosečník napraví toto nechtěné klopýtnutí. Narozdíl od recenze
na Šestý den, jsem se protentokrát rozhodl, že nebudu nikoho napínat a vyřknu
výsledný verdikt ihned, jak se k němu jakkoli přiblížím. Nový film
Roberta Zemeckise ani tentokrát neposkvrnil režisérovou pověst a

ukázal
se jako velice nadprůměrné dílko plné neotřelých nápadů. Největší měrou
se na tomto výsledku zasloužil teskný scénář Williama Broylese, který dodal
klasické robinsonovské zápletce jiný úhel pohledu, především na lidské
myšlení a touhu člověka. Narozdíl od mnoha filmů podobného rázu (Modrá
laguna apod.) tak budeme s hlavním hrdinou nejednou soucítit a mnohdy i plakat
(viz. Honza Nykl) nad tíživým problémem, na němž staví příběh filmu Trosečník.
Situace, do níž se dostal Chuck Noland, se totiž může stát kdekomu a kdo ví,
jak bychom se v takové situaci zachovali my sami. Určitě by to bolelo, to mi
věřte... S daným tématem mám totiž mnoho zkušeností a na okamžik, kdy
jsem těžce ztroskotal ve veledůležité písemce z matematiky, jen tak
nezapomenu. Nyní již však opusťme toto téma a vrhněme se na herecké
obsazení. V Trosečníkovi se představí celá plejáda slavných herců a určitě
by bylo škodou, kdyby zde nepadla zmínka alespoň o některých těchto výtečnících.
V prvé řadě bych jistě neměl opomenout Toma Hankse (Velký, Apollo 13),
který kvůli účinkování v hlavní roli shodil neuvěřitelných 20 kilo (i
když za ty prachy) a podal zdecimovaného hrdinu proti své vůli se
stoprocentním přesvědčením. Nicméně si troufám tvrdit, že tentokrát
nebude sbor amerických kritiků natolik přívětivý, aby hollywoodskému
mazákovi udělil i třetí zlatou sošku plešatého chlapíka. Po jeho boku se
poté ve filmu představí neméně slavná Helen Huntová (TV seriál Jsem do
tebe blázen), která
učinila opět důležitý krok ve své filmové kariéře. Ostatním postavám
propůjčili své tváře a těla Jennifer Lewisová, Geoffrey Blake, Chris Noth
(Sex ve městě) a Peter Von Berk. Mezi vrcholy Trosečníka pak patří i
hudba, která perfektně podbarvuje svou zvučností mnohé záběry, především
scény, v nichž Hanks zkoumá zákoutí tajuplného ostrova. Chytrý hlupáček
Forrest Gump a Marty McFly se tak nemusí bát o pošpinění svých postů,
protože nový Zemeckisův film Trosečník je patřičně kvalitním nástupcem.
Přestože tak leckteré hlasy ze zámoří nevyznívají, musíte mě
poslechnout a projednou se vykašlat na nějaké debilní kritiky. Úplně nejlépe
pak učiníte, když pak pozvete do kina na Trosečníka svou blízkou přítelkyni.
Zemeckisův nový snímek totiž vyvolává zvláštní účinky a vyvolané výsledky
jsou zpravidla stoprocentní.
Vaše dívka bude dojata a spokojena a vy, chlapi, budete mít naopak čisté svědomí,
že jste své známosti vynahradily mnohé promeškané chvíle...
Cast
Away, USA 2000, přístupný, premiéra 11.1.2001 |
Režie: |
Robert
Zemeckis |
Scénář: |
William
Broyles |
Hrají: |
Tom
Hanks, Helen Huntová, Jennifer Lewisová, Geoffrey Blake, Chris Noth a
další... |
Hodnocení: |
87% |
stránky: |
http://www.castaway.com
|